Iskolakezdés előtt álló szülőknek szóló írásunkban a közelgő iskolaválasztásra és beiratkozásra tekintettel néhány fogódzót, mérlegelési szempontot szeretnénk adni a még tanácstalanoknak, bizonytalanoknak, de akár – mivel ez előbb-utóbb minden gyermek és család életében felmerülő kérdés lesz – minden kisebb gyermekes szülőnek is, a PONT Közösségi Lépegető alapítója, Szabó Edina gyógypedagógus sok évnyi tapasztalatát és szakmai tanácsát tükröző szavait idézve:
„Munkám során sokszor kerül szóba az ISKOLAVÁLASZTÁS kérdése, amelyben azt tapasztalom, hogy sok a szorongás, a félelem, az aggály a szülők részéről. Fontos, hogy tudatosítsuk magunkban: a lehető legjobbat szeretnénk a gyermekünknek, de sok mindent nem láthatunk előre (milyen lesz az osztályközösség, hogyan fogja érezni magát az iskolában a gyermek, lesz-e bármilyen előre nem várt esemény, körülmény) és bár ha minden jól megy egy életre meghatározó döntést hoznunk, de nincs olyan, hogy valamint ne lehetne változtatni. Mindig lehet módosítani, változtatni, irányt váltani, amit a gyerekek gyakran rugalmasabban kezelnek, mint mi felnőttek. NE FÉLJÜNK A DÖNTÉS SÚLYÁTÓL!
Mindenkinek más-más technika segíthet egy döntés meghozatalában. Van aki átbeszéli minden ismerősével vagy akár valamelyik csoportban is megosztja gondolatait, van aki a legszűkebb családban beszélget róla, van aki szakember segítségét kéri. Van aki fejben próbálja rendszerezni az információit és van aki listát ír, táblázatot szerkeszt. Tulajdonképpen mindegy is ki melyik technikát választja, a lényeg, hogy lehetőleg ne egyedül viseljük ennek a döntésnek a terheit.
tt ezen a fórumon abban szeretnénk segíteni, hogy írunk néhány olyan SZEMPONTról, amelyek végiggondolása segíthet a szülőknek a választásban, a döntésben. Lássuk ezeket sorban:
Hogyan tájékozódjak most, hogy minden iskola be van zárva?
MEGFELELŐ INFORMÁCIÓK BESZERZÉSE, átgondolása a döntéshez a szóba jöhető körzetes vagy más, szóba jöhető hagyományos/alternatív ISKOLÁKRÓL, LEENDŐ TANÍTÓKRÓL,
- az iskola honlapja, Facebook oldala képet adhat arról, mennyire fontos a kommunikáció az iskola számára a szülőkkel, mennyire tartalmaz aktuális információkat, milyen képet szeretne az iskola mutatni magáról, mit tart fontosnak pl. versenyeredményeket?, közösségi megmozdulásokat?, hagyományokat?, művészi irányt?, sporteredményeket?
A jelenlegi helyzetben több iskola tölt fel bemutatkozó videókat, melyek közül nem csak a kiszemelt iskolák videóit érdemes megnézni, hanem akár többet is, hogy legyen összehasonlítási alapunk. - az iskola honlapján megtalálható Pedagógiai Program és a Szervezeti és Működési Szabályzatok tanulmányozásából nagyrészt kiolvasható, melyik témában mit képvisel az iskola, mit tart értéknek az iskola.
Pl. sajátos nevelési igényű gyermekeket befogad-e, milyen mértékben, nyit-e feléjük, mekkora hangsúlyt fektet a tehetséggondozásra, mennyire tolerálja a versenysportolás miatti távollétet, milyen oktatási programmal működik, pl. magyarnál a diszlexia megelőző Meixner módszerrel?, milyen óraszámmal, osztálylétszámmal, milyen tankönyvekből, milyen értékelési rendszerrel tanítanak (magatartás értékelésének módja milyen?, a tantárgyi osztályozás mikortól várhat?), min van a hangsúly, mennyire van differenciálás (ez inkább a várhatóan lemaradóknál vagy a várhatóan tehetségesebbeknél lehet fontos szempont) , mennyi iskolai elfoglaltságra lehet számítani pl. napköziotthonos, napközis, iskolaotthonos rendszer, elhozható lesz-e a gyermekünk órák után vagy délutánig kell maradnia?, milyen hagyományai vannak az iskolának, mennyi aktivitást vár el a szülőktől, milyen napirend mellett telnek a mindennapok, milyen kiegészítő tevékenységekre, délutáni foglalkozásokra lehet számítani (lehetőség de egyben anyagi ráfordítást is igényel, amit mérlegelni kell), - ha van lehetőség, vagy jártunk már az iskolában , szempont lehet a barátságossága, a dekorációk, szemléltető eszközök, a tantermek berendezése, felszereltsége, az épület állapota, tisztasága, hangulata. De ha most másra nincs lehetőség, akkor is érdemes elsétálni az iskolák felé, bekukucskálni az udvarra: vannak-e szabadidős tevékenységet támogató eszközök, mennyire zöld, mennyire ápolt, mennyire környezettudatos.
- sajnos most ugyancsak nincs lehetőség a személyes, nyílt órákon, iskolakóstolgatókon való részvételre, de akár a bemutatkozó videón keresztül is érezhető a pedagógusok stílusa, személyisége, az osztállyal való összeszokottsága, az osztály szokásrendje, a légkör, s a tanulási módszerekből egy kis ízelítőt kaphatunk. Mindig próbáljunk egy kicsit mögé látni a dolgoknak és ne hagyjuk magunkat teljesen elvarázsolni lenyűgöző tudásukkal!
- sokat tud segíteni, ha lehetőség adódik iskolát ismerő szülőket, pedagógusokat megkérdezni meglátásaikról, tapasztalataikról, bár fontos ezeket úgy tekinteni, mint saját, szubjektív megéléseket, és csak a tényekre koncentrálni a döntésünkhöz, mert ahány gyermek és család, annyi szemüvegen keresztül látjuk az adott iskolát, tanító nénit.
- nem kérdés, hogy mennyire fontos a tanító személye (hiszen a kis elsős leginkább a tanítónak akar majd megfelelni, issza dicsérő szavait, büszkén gyűjtögeti a jutalom nyomdákat, neki tanul, vele szárnyal akár), de ez még sokat változhat a beiratkozás után is, ne csak erre alapozzunk! Sok iskolában már nem is mondják meg konkrétan ki fog első osztályt vinni a következő tanévben, mert nem szeretnék hogy csalódás érje a szülőket és mert bármit hozhat a jövő és annak az ellenkezőjét is…
Vajon melyik iskola illene legjobban az én gyermekemhez, melyikben érezné a legjobban magát, melyik iskola tudná kihozni belőle a legjobbat?
megfelelő INFORMÁCIÓK ÖSSZEGYŰJTÉSE, ÁTGONDOLÁSA a CSALÁDRÓL, GYERMEKRŐL
fontos lenne először is saját céljaink és elképzeléseink rendszerezése, erre technika lehet ha mi szülők összeírjuk gondolatainkat, hiszen egy lépés hátra akár segítség is lehet a tisztánlátásban. Apa és anya, de barát, nagyszülő is segíthet külön-külön lapon feljegyezve:
- mit tart fontosnak az oktatási rendszerben
- hogyan képzeli el hosszabb távon a gyermek oktatását, továbbtanulását, tanulmányait (pl. vannak alternatív iskolák, amelyeknél fontos végiggondolni a folytatást, az átmenet, stb)
- milyen saját élmények táplálják szülői hozzáállásunkat – jó ezeket tudatosítani, kicsit lehámozni, hogy a gyermekre és saját aktuális élethelyzetünkre tudjunk koncentrálni
- utána érdemes egy kicsit összegezni gyermekünk jellemzőit: milyen a személyisége, pozitív tulajdonságai, erősségei és lehetséges nehézségei (figyeljük őt rendszeresen: hogyan kommunikál? hogyan terhelhető? hogyan viseli a kudarcot? hogyan tud örülni? hogyan tud másokkal együttműködni? stb.)
- gyermekünk miben mutat eltérést a többiektől, miben mutatkozik meg érdeklődése, tehetsége, mi az, ami jobban megy neki, ami jobban motiválja, jobban serkenti, miben segíthető ő a leginkább – pl. vannak „teher alatt nő a pálma” gyermekek, vannak olyanok, akik nem annyira jó önszervezők, inkább a meghatározott keretek között működnek jól, vannak „művészek”, akik nagyobb szabadság mellett teljesednek ki, vannak akiknek jó a nyelvérzéke, sportosak vagy akár zenei alkatok, s vannak, akiknek több segítségre, biztatásra, támogatásra, kevesebb terhelésre van szükségük stb.
- hol tart a fejlődésben gyermekünk, a képességei, részképességei (figyelem, emlékezet, gondolkodás, beszédészlelés, beszédértés, stb) – ebben egyrészt az óvónők is tudnak segíteni, de ha nem lenne kellő információnk ezzel kapcsolatban, keressünk szakembert, aki segít nekünk! Így még teljesebb és objektívebb képet kaphatunk, s aki tanácsot tud adni az iskolaválasztásban, az otthoni felkészülésben, vagy a személyre szabott iskolaelőkészítésben
- nézzük végig a család lehetőségeit is pl. – mennyit kell utaznia naponta? ezt az időt mi mással tudnál tölteni akár.. – ha majd a testvérek is ide járnak, akkor is vállalható-e az iskola ? – mennyire illeszkedik az iskola a család értékrendjéhez? – mennyire tudja vállalni a család az iskola szülőkre rótt feladatát, mennyire tud aktívan és támogatóan részt venni a szülő az iskola életében – ld. Waldorf iskolák) – mennyire kell majd később is hozni-vinni vagy akár majd magában is haza tud menni? – mennyire fontos gyermekünk és családunk számára a nagy társasági élet, hiszen ha minden osztálytárs az iskola közelében lakik, de gyermekünk ettől jóval távolabb bizony komoly szervezést is igényelhet egy kis “bandázás”.
Hogyan tudnám megtalálni a sok-sok információnak a közös metszetét?
MÉRLEGELÉS AZ INFORMÁCIÓK ALAPJÁN, akár SWOT analízissel. Ha sikerült minden szükséges információt összegyűjteni, nincs más hátra, mint megkeresni ezeknek a közös pontjait. Ne áltassuk magunkat azzal, hogy minden szempontot maximálisan figyelembe lehet venni, ilyenkor segít ha megvannak a prioritások. Ha megvan az iskolák sorrendje, lehetőség szerint menjünk el az iskolákhoz, csukjuk be a szemünket és képzeljük magunk elé gyermekünk első iskolai napját, ahogy bemegy az iskolába és ahogy délután kijön. Ha közben mosoly jelenik meg arcunkon, akkor szerintem kellően átgondoltuk a szempontokat. Nyissuk ki a szemünket és meséljünk gyermekünknek a mi elsős tanító néninkről, akinek szinte mindenki emlékszik a nevére ! :)”
Arról, hogy hogyan tudjuk felkészíteni a gyermekeket lelkileg és képességeket tekintve, illetve hogyan tudunk együtt hangolódni velük az iskolára, egy külön írásban olvashattok majd. Kövessétek oldalunkat!
Fotók forrása: www.unsplash.com